Dzikir Wanita Pagi Dan SOre

Bismillaahirrahmaanirrahiim...

Ya Hayyu , Ya Qayyuum , Birahmatika Astaghiitsu wa laa Takilnii ila Nafsii Thorfata 'Aini Wa Ashlih lii Sya''nii kullahu...

Ciri" Wanita Muslimah.

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. berjalan-jalan bersama puteri baginda Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak rerumputan 'Puteri Malu' . Kakinya berdarah Maka mengaduhlah beliau kesakitan. Fatimah mengatakan kepada ayahnya. Apalah gunanya rerumputan 'Puteri Malu' Itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah..??


Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya , "Bahwasanya rerumputan 'Puteri Malu' itu amat terkait erat dengan wanita." Fatimah terkejut.,,,Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.:" Para wanita hendaklah mengambil pelajaran daripada rerumputan 'Puteri Malu' ini dari Empat Perkara :
1._Rerumputan 'Puteri Malu' Akan kuncup apabila disentuh.
Ini diibaratkan bahwa wanita perlu memiliki perasaan malu (pada tempatnya).

2._Rerumputan 'Puteri Malu' Mempunyai duri yang tajam untuk  mempertahankan dirinya .OLeh karena itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan kehormatannya Sebagai seorang Wanita Muslimah.

3._Rerumputan 'Puteri Malu' Mempunyai akar tunjang yang sangat kuat mencengkram bumi. Ini bermakna wanita sholehah hendaklah mempunyai keteguhan dan keterikatan yang sangat kuat dengan ALLAH Rabbul Alamin.
4._Rerumputan 'Puteri Malu' akan kuncup dengan sendirinya Apabila senja menjelang . Oleh karena itu, para wanita sekalian kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja

Ambillah pelajaran walaupun ia hanya tumbuhan yang kecil...!!

Betapa Islam meletakkan wanita pada kedudukan yang semanis-manisnya? Jika semua saran Rasulullah ini diikuti ia akan menjadi manis, sedangkan semua yang bertentangan menjadikannya pahit bagai empedu .

Kemanisan wanita akan hilang apabila apa yang dilakukannya bertentangan dengan Fitrahnya sebagai seorang wanita seperti seorang wanita yang menjadikan dirinya sebagai 'Kupu-Kupu' . Dia tidak pulang ke rumah sebaliknya berada di tempat yang tidak senonoh hingga larut malam . Apakah itu manis? Sudah tentu tidak ! Demikianlah wanita , dia warna alam yang cukup berharga dan dihargai , setiap insan lahir dari manusia yang bernama Wanita , Sebab dia unsur terpenting dalam kewujudan alam ini . Jika kita hendak melihat keburukan bukan satu yang akan kita temui . JIka kita hendak mencari kebaikan dan keindahan bukan satu dua pun yang akan kita temui. Apapun itu,,

Ingatlah!!!

"Barang Siapa yang tidak menyayangi. dia tidak akan disayangi" (H.R.Muslim)
Sayangilah dirimu...
Wahai 'WANITA MUSLIMAH'

Tidak ada komentar:

Posting Komentar